چگونه شک و تردید را از بین ببریم؟

غلبه بر شک

آیا برای شما نیز پیش آمده است که افکار مسمومی داشته باشید؟ آیا برایتان پیش آمده است که به خودتان شک کنید؟ چنین افکاری می‌تواند زندگی شما را نابود کند. وجود چنین افکاری زیاد غیر معمول نیست.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از افراد احساس مداوم و پایداری از بی کفایتی و شک را دارند. به این اختلال سندرم ایمپاستر می‌گویند. سندرم ایمپاستریک پدیده روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. بر خلاف آنکه شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده است اما خود فرد تصور می‌کند که لیاقت موفقیت را ندارد.

برخی از افراد چنین اختلالی را نادیده می‌گیرند و آن را موضوع مهمی نمی‌دانند اما زندگی کردن با شک و اعتماد نداشتن به توانایی‌های فردی می‌تواند شما را از رسیدن به رویاهایی که در سر دارید باز دارد. به همین خاطر است که شک کردن به توانایی‌ها می‌تواند شما را از انجام کارهای بزرگ متوقف کند. این امر موجب تعویق و تاخیر شما در رسیدن به موفقیت می‌شود.

هیچ کس نمی‌تواند به طور ۱۰۰ درصد به خود و توانایی‌هایی که دارد اعتماد داشته باشد اما موارد بسیار کوچکی وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد احساس بی کفایتی ایجاد نمی‌شود.

در این مقاله قصد داریم استراتژی‌های کوچکی را بیان کنیم که انجام آن می‌‌تواند در غلبه بر چنین احساساتی موثر باشد:


  1. پاسخگو باشید:

هنگامی که جدول زمانی شما به صورت مبهم طراحی شده است و در آن زمان اضافی وجود دارد فرصت کافی برای فکر کردن و شک کردن در مورد توانایی‌ها وجود خواهد داشت. اما زمانی که تمام انرژی خود را بر روی تکمیل وظایف خود صرف می‌کنید، زمان اضافی برای فکر کردن به هیچ چیز دیگری را نخواهید داشت.

سعی کنید برنامه کاری منظمی داشته باشید و اجازه ندهید زمان بیکاری شما را وادار به فکر کردن در مورد عدم توانایی‌هایتان بکند. با افرادی مشاوره کنید و گزارشاتی را در مورد پیشرفت کار خود ارائه دهید یا اینکه در جمع به ارائه پروژه ای بپردازید.

سعی کنید برنامه ریزی منظمی داشته باشید و در یک زمان معین به هدفی دست یابید. در اینصورت دیگر زمان اضافی برای فکرهای بیهوده نخواهید داشت.


  1. همیشه در حال حرکت و فعالیت باشید:

در علم فیزیک، اولین قانون نیوتون بیان می‌کند که یک شیء در حالت استراحت در همین حالت باقی خواهد ماند مگر اینکه نیرویی بر آن وارد شود. همین قانون در زندگی روزمره ما نیز قابل اعمال است.

برای اینکه بتوانید بر روی افکار منفی و شک برانگیز غلبه کنید، همیشه در حال حرکت و فعالیت باشید. قدم‌هایی را به سمت جلو بردارید و سعی کنید اینده خود را بسازید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید کتابی بنویسید، تنها ۵۰ کلمه بنویسید. اینکار بیشتر از دو دقیقه زمان شما را نمی‌گیرد. سپس کمی استراحت کنید و ۵۰ کلمه دیگر بنویسید. در چنین شرایطی احساس می‌کنید می‌توانید بر روی افکار منفی تسلط داشته باشید.


  1. خودتان را در حال شکست و سقوط تصور کنید:

فیزیکدانی به نام جولی نورم در تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که تصور کردن بدترین شرایط در زندگی می‌تواند افراد را در انجام هرچه بهتر کارها یاری کند.

زمانی که افکار شک برانگیز فرد را احاطه می‌کند، افراد بدبین به خودشان اجازه نمی‌دهند با چنین ترس‌هایی از پا بیفتند و فلج شوند. آن‌ها عمدا شرایط بدتری را تصور می‌کنند تا بتوانند اضطراب خود را به انگیزه تبدیل نمایند.

زمانی که بدترین شرایط تصور شد، آن‌ها می‌توانند از بروز افکار شک برانگیز خودداری کنند و شرایط را بهبود ببخشند.

بنابراین دفعه بعد که دچار ترس و شک شدید، همه شرایطی که ممکن است شما را از رسیدن به هدف بازدارد را تصور کنید. سپس مطمئن شوید که می‌توانید جلوی این شرایط را بگیرید.


  1. به خودتان دروغ نگویید:

زمانی که احساس و افکار منفی به ذهنمان خطور می‌کند در نهایت دروغ‌هایی که به خودمان می‌گوییم را باور می‌کنیم. نویسنده معروف ست گادین راه حل ساده ای برای متوقف کردن دروغ‌هایی که به خود می‌گویید دارد:

درمان چنین مشکلاتی صحبت‌های مثبت و دقیقی است که با خود می‌کنید. سعی کنید اینکار را بارها و بارها تکرار کنید. با خودتان صحبت کنید و حرف‌های مثبتی بزنید.

بر روی حقایق آشکار تاکید مجدد داشته باشید. در چنین شرایطی دیگر دروغ‌هایی که به خودتان می‌گویید را باور نخواهید کرد.

اگر نتوانستید افکار مثبتی در مورد زندگی و کار خود داشته باشید، از سایر افراد کمک بگیرید. فایلی از کارهای مثبتی که انجام داده اید و افراد آن را تایید کرده اند داشته باشید.

هر زمانی که به خودتان شک کردید و از توانایی‌های خود نا امید شدید، این فایل را با خودتان مرور کنید. شهادت و گواهی از منابع خارجی می‌تواند شما را به حرکت وادارد و نیروبخش باشد.


  1. افکار خود را تغییر دهید:

دکتر مارتین لوتر کینگ جونیور در آخرین سخنرانی خود دیدگاه متفاوتی در مورد سامورایی نیکوکار ارائه کرد. اگر با این داستان آشنا نیستید بهتر است بدانید که مردی نیمه جان در یک طرف خیابان افتاده بود. او به کمک نیاز داشت. برخی از افراد از کنارش عبور می‌کردند بدون اینکه توجهی به حال و احوال او داشته باشند. در این حین، یک سامورایی نیکوکار از راه رسید و به این مرد کمک کرد.

دکتر کینگ می‌گوید: زمانی که افراد از جلوی این مرد رد می‌شدند به خودشان می‌گفتند اگر بایستیم چه اتفاق مثبتی رخ می‌دهد؟ من که نمی توانم کمکی به او بکنم. همین شک و تردیدها باعث می‌شد این افراد متوقف نشوند.

او ادامه می‌دهد: در این حین یک سامورایی نیکوکار از راه رسید و از خود پرسید اگر متوقف نشوم و به این مرد کمک نکنم چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ همین تغییر در دیدگاه می‌تواند زندگی افراد را متحول کند. زمانی که احساس می‌کنید زندگیتان پر از احساس بی کفایتی و شک است، لحظه ای توقف کنید و به افرادی که به کمک شما نیاز دارند بیندیشید.

این افراد منتظر شما هستند تا زندگی آن‌ها را بهبود ببخشید و جان تازه ای به آن بدهید. اگر شما آن‌ها را منتظر بگذارید چه اتفاقی روی خواهد داد؟ زمانی که بر روی انرژی‌های مثبت تمرکز می‌کنید، انرژی بیشتری برای کمک به دیگران خواهید داشت.

در چنین شرایطی احساس بی کفایتی نیز کمتر می‌شود. حالا زمان آن فرا رسیده است که با شک خود مبارزه کنید. شما باید تلاش کنید و به افکار خود اجازه ندهید زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

زمانی که احساس بی کفایتی می‌کنید، یکی از راه حل‌های بیان شده در این مقاله را امتحان کنید.زمانی که توانستید بر احساسات منفی خود غلبه کنید، دیگر محدودیتی برای رسیدن به خواسته‌های خود نخواهید داشت.


۶ راهبرد تاکتیکی شخصی افراد برجسته برای غلبه بر شک و تردیدهایتان

6 راهبرد تاکتیکی شخصی افراد برجسته برای غلبه بر شک و تردیدهایتان

گرفتن یک تصمیم سرنوشت ساز برای هر مدیر کسب و کاری سخت است اما گاهی شک و تردید زیاد در هنگام مدیریت یک کسب و کار باعث میشود شما نتوانید عملکرد مناسبی را به اجرا بگذارید.

اگر این مقاله تا به اینجا پاسخگوی نیاز شما برای غلبه بر شک و تردید نبوده است، در ادامه با ۶ توصیه از مدیران برجسته کسب و کارهای موفق با آلامتو همراه باشید:

  1. استفان کارتین

من همیشه می گویم: همه ی کارهایی که در هر روز زندگیتان انجام دهید، بهترین کارهایی هستند که می توانستید در آن روز انجام دهید. وقتی که من حتی برای لحظه ای به خودم شک می کنم، سریعا به نزد شریک تجاریم، کورتنی اسپریتزر که دوست بسیار خوبم هم هست می روم و یا به نزد تیم کاریمان رفته و از آنها می خواهم سختکوش تر باشند و یا زمان بیشتری را با کارکنانمان صرف می کنم تا بتوانیم به راه حل واحدی دست یابیم و از مخمصه نجات پیدا کنیم.

-استفان کارتین، یکی از بنیانگذاران سوسیالیتی و میزبان مشترک پادکست انترپرنیستا


  1. اریکا داگلاس بی دبلیو

رفع شک و تردید

به یاد داشته باشید که من این شرکت را ساختم. وقتی که به عقب باز می گردم و تمام کارهای شگفت انگیزی را که در زندگی ام انجام داده ام از خاطرم می گذرانم واقعا متعجب می شوم، به ویژه بزرگ کردن دختر فوق العاده ام که هر روز انرژی مضاعفی به من می دهد.

-اریکا داگلاس، مالک مشترک، بازاریابی VP و تعمیرات ۱Up


  1. هارج تاگر بی دبلیو

وقتی که دچار احساس تردید می شوم سعی می کند تا اندکی برای خودم زمان بگذارم و ببینم که آیا می توانم در طی مدت بیست و چهار ساعت تصمیم درستی بگیرم یا نه. در طول این مدت، بر روی اصولی، مانند غذا خوردن، ورزش و خواب، تمرکز می کنم و سپس متوجه می شوم که آیا روز بعد هنوز هم به نحوه ی زندگی کردنم شک دارم یا نه. اگر همه ی کارها را به درستی انجام دهم، معمولا فردای آن روز می توانم علت مشکلم را به روشنی بیان کنم و مراحل بعدی لازم را انجام دهم. کلید اصلی حل مشکلات و غلبه بر شک و تردیدهایتان این است که اجازه ندهید هیچ چیزی مانع از اتخاذ تصمیمات مهمتان شود.

-هارج تاگر، مدیر عامل شرکت تریپل بایت


  1. جکی لیبرمن

از بین بردن شک و تردید

من نمی توانم به خودم اجازه بدهم که خودم را با افکار منفی احاطه کرده و کم کم در این افکار منفی غرق شوم. لذا هنگامی که همه چیز سخت و مشقت بار می شود، تنها کاری که انجام می دهم این است که بیرون می روم و ورزش می کنم، سعی می کنم بیشتر بخوابم و روی نتیجه ی مثبت کارهایی که قرار است در آینده انجام دهم تمرکز می کنم.

-جکی لیبرمن، بنیانگذار شرکت بومکینز


  1. راشل لیپسون

من با تفکر به دستاوردهایی که تا کنون به دست آورده ام و اعتماد به غرایز و احساساتم و برقراری ارتباطی صمیمانه با همکاران، خانواده و دوستانم، بر شک و تردیدهایی که در زندگی برایم پیش می آیند غلبه می کنم. در واقع، نه تنها این استراتژی ها به من کمک می کنند تا بر شک و عدم اطمینانم غلبه نمایم و پیروز شوم بلکه باعث می شوند احساس کنم که این شک و تردیدها یک قسمت طبیعی از وجود هر انسانی هستند و چیز غیر طبیعی نمی باشند. اعتماد به نفس ما انسان ها درست همانند یک عضله است که می توان آن را به تدریج و در طول زمان ساخت و در فرصت هایی که به تقویت روحیه نیاز است از آن استفاده نمود.

-راشل لیپسون، بنیانگذار، مدیر عامل و نویسنده بالون آبی برای افراد کوچک


  1. الینر هانگ وبودیت

چگونه شک و تردید را از بین ببریم

یک نفس عمیق بکشید و به یاد داشته باشید همیشه راه حلی برای مشکلاتی که برایتان به وجود آمده وجود دارد. تغییر اجتناب ناپذیر بوده و جزئی از زندگی ما انسان هاست، بنابراین گاهی اوقات بهتر است که راه حل هایی که در زندگیمان به کار می بندیم بر اساس اطلاعات جدیدی که به دست می آوریم تکامل یافته و به روز شوند. بهتر است این را به خاطر داشته باشیم که هر مشکلی بالاخره حل خواهد شد، اما ما باید انعطاف پذیر بوده و همواره پذیرای مسائل جدید باشیم.

-الینر هانگ وبودیت، مدیر بازاریابی و استراتژی شرکت اسمارت اند فاینال


نظر دهید

پاسخ دهید

Logo
Enable registration in settings - general
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0