۷ راه رفع خواب آلودگی در محل کار

چرت زدن در محل کار

ساعت دو بعدازظهر است و اثرات بی‌خوابی شب گذشته را کم کم احساس می‌کنید. زمانی که پلک‌های‌تان سنگین می‌شود ، به این فکر می‌کنید که هیچ‌چیزی بهتر از یک چرت کوتاه نیست و البته چرت زدن چه پشت میز کارتان و چه در وسط جلسه می‌تواند برای‌تان گران تمام شود. اما چه‌کار می‌توانید بکنید وقتی بدن‌تان همکاری نمی‌کند؟

به گزارش آلامتو به نقل از businessinsider؛ این‌بار که وسط تایم کاری‌تان احساس خواب و خستگی کردید، این تکنیک‌ها را امتحان کنید:

  1. چیزی بنوشید

مطالعات نشان داده یکی از تاثیرات جانبی کم‌آبی بدن ، احساس خستگی است. پیش از جلسه ، یک بطری آب تهیه کنید و با خود داشته باشید ، و هروقت که احساس خواب آلودگی کردید یک جرعه بزرگ بنوشید.

می‌توانید به آشپزخانه یا محل استراحت بروید و به اندازه کافی قهوه بنوشید تا تمام بعدازظهر از کسالت دور باشید ، حداقل رفت و آمدهای مکرر شما به محل استراحت جلوی خواب‌تان را می‌تواند بگیرد !


  1. قدم بزنید

یک پیاده روی تند و تیز باعث افزایش آدرنالین خون‌تان شده و اندورفین‌هایی را که احساس انرژی و هشیاری را در شما برانگیخته می‌سازد در خون‌تان رها می‌کند. هر وقت دیدید پشت میزتان کم کم به خواب می‌روید ، یک پیاده روی تند اطراف ساختمان ، حال‌تان را عوض خواهد کرد.

رئیس‌تان احتمالا نسبت به یک استراحت کوتاه در بیرون بخشش بیشتری نشان خواهد داد تا اینکه پشت میزتان چرت بزنید. اگر هوای بیرون مناسب پیاده روی نیست ، داخل ساختمان هم می‌توانید راه بروید یا چندبار پله‌ها را بالا و پایین کنید.

همچنین بخوانید: فواید خواب نیمروزی

  1. از آن فضا بیرون بروید

حتی اگر نمی‌توانید پیاده روی کنید ، چند دقیقه بیرون آمدن از محیط کار هم می‌تواند برای بیدار و هشیار کردن مغزتان عالی باشد. نور خورشید به بدن شما یادآوری می‌کند که روز است.

پردازش طبیعی بدن برای این است که درطول روز هشیار و در طول شب خواب باشید. اگر هوا مناسب باشد می‌توانید در هوای بیرون کمی هم ورزش کنید تا از فوایدش هم بهره‌مند شوید.


  1. نفس بکشید

اگر در جلسه هستید و خواب به سراغ‌تان آمد ، تکنیک‌های بالا کاربردی ندارند. تا جایی که می‌توانید نفس‌های آرام و عمیق بکشید. همکاران‌تان هم نخواهند فهمید که چه‌کار می‌کنید ، تمرین تنفس به اکسیژن گیری بدن‌تان کمک کرده و خواب آلودگی را برطرف می‌کند.


  1. موزیک گوش دهید

همه ما آهنگ‌هایی را در لیست علاقه‌مندی‌های خود داریم که سرحال‌مان کرده و باعث تحرک‌مان می‌شود. هروقت خواب آلوده شدید آن آهنگ را پیدا کنید و با هدفون به آن گوش دهید.

اگر احساس خواب و کسالت در طول روز اغلب برای‌تان رخ می‌دهد ، لیستی از آهنگ‌هایی را که نشاط‌ آورند در دسترس‌تان داشته باشید. اگر دفتر کارتان خصوصی است ، می‌توانید کمی هم برقصید ! این تحرک ، آدرنالین مورد نیازتان را تامین خواهد کرد.

همچنین بخوانید: فواید گوش دادن به موسیقی

  1. یخ بجوید

به سختی می‌توانید در حالی‌که یخ می‌جوید به خواب بروید. سرمای زیاد ، حواس و ادراک‌تان را برانگیخته کرده و آن‌قدر مشغول می‌شوید که نمی‌توانید چرت بزنید. اگر در محل‌کارتان یخ‌ساز یا کافه تریا دارید، یک فنجان داشته باشید که هروقت لازم شد آن‌را پر از یخ کنید.


  1. یک خوراکی کوچک بخورید

خوراکی‌های سالمی وجود دارد که می‌توانید در دسترس خود نگه دارید و با آنها به جنگ خواب بعد از ظهر بروید بدون آن‌که به قهوه و شکر نیاز داشته باشید. میوه برای بیدار نگه داشتن‌تان فوق العاده است و دورکمرتان را هم زیاد نمی‌کند.

بهترین روش مقابله با چرت و خواب آلودگی در طول روز ، خواب خوب شبانه است. اما اگر نتوانستید شب به اندازه کافی و خوب بخوابید ، این تکنیک‌ها شوک لازم برای بیدار ماندن در طول روز را به شما وارد می‌کنند.


فواید چرت زدن روزانه برای مشاغل

office-nap,فواید چرت زدن روزانه

یکی از قسمت‌های روز که من واقعا دوست دارم وقتی است که چرت می‌زنم. در گذشته بابت اینکار احساس عذاب وجدان می‌کردم. اما این تا وقتی بود که متوجه شدم یک چرت روزانه می‌تواند بازدهی شما را افزایش بدهد و به تدریج بیشتر در جامعه ترویج پیدا می‌کند.

این موضوع تا جائی پیش رفته است که حتی شرکت‌هایی مثل گوگل به کارمندان خود اجازۀ یک چرت کوتاه در محیط کار را می‌دهند.

به گزارش مجله آلامتو به نقل از بیزینس اینسایدر؛ پس اگر چرت زدن هنوز تبدیل به یک عادت روزانه شما نشده است، بهتر است از همین امروز شروع کنید.

چرا که تحقیقات مشخص کرده که اکثر افراد دارای کم‌خوابی و یک چرت کوتاه واقعا می‌تواند برای آنها مفید باشد. یک چرت خوب می‌تواند از فرسودگی شما در سر کار جلوگیری کند.

اگر که شما در روز بیشتر از ۱۰ ساعت کار می‌کنید و اکثر روزهای هفته را در محیط کار می‌گذرانید، احتمالا کارائی شما در هفته کاهش خواهد یافت و دچار فرسودگی خواهید شد. اما یک چرت کوتاه می‌تواند میزان انرژی لازم برای کار بهتر و بیشتر را به شما بدهد.

وقتی که ما به خواب فرو می‌رویم، ذهن ما دوباره بارگذاری می‌شود و اطلاعاتی که در طول روز جمع کرده‌ایم به صورت خودکار بررسی شده و مشخص می‌شود چه اطلاعاتی در حافظۀ ما باقی مانده و چه اطلاعاتی از آن حذف خواهد شد.

بنابراین کسانی که چرت می‌زنند در نهایت اطلاعات بیشتری را حفظ کرده و این به توانایی آنها در به خاطر سپردن اطلاعات پیچیده افزایش می‌دهد. حتی بر اساس یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۷، یک چرت روزانه ممکن است خطر ابتلا به امراض قلبی را کاهش دهد.


چگونه مثل یک حرفه‌ای چرت بزنیم:

پیشنهاد من به شما این است که در همان اوایل بعدازظهر چرت بزنید. بعد از نهار بهترین زمان برای اینکار است. اگر خیلی دیر چرت خود را شروع کنید، احتمالا خوابیدن در شب برای شما سخت‌تر خواهد شد.

حتی اگر سخت خوابتان می‌برد، تنها دراز کشیده و چشمان خود را ببندید. به خود زمان دهید تا به این برنامۀ جدید خود عادت کنید. بگذارید فکرها بیایند و بروند، و تلاش کنید تنها بروی نفس کشیدن خود تمرکز داشته باشید.

و در فضای راحتی چرت بزنید – ترجیحا در یک اتاق تاریک بخوابید. ذهن‌های ما طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که به هنگام بالا آمدن خورشید آگاهی خود را بدست آورند.

در مقابل، تاریکی به شما پیغام می‌دهد که آرامش داشته باشید. یک اتاق خنک و آرام با چراغ‌های خاموش، مکان ایده‌ال برای یک چرت آرام و بازیابی انرژی است.

آخرین نکته این است که مدت زمان چرت شما می‌بایست کوتاه باشد. به عنوان یک قانون کلی، بیشتر از ۲۰ دقیقه چرت نزنید. ترجیحا زنگ گوشی خود را تنظیم کنید تا زمانی بیشتر از این در خواب به سر نبرید.

اگر که شما برای بیشتر از ۹۰ دقیقه خواب باشید، احتمالا شروع به رویا دیدن می‌کنید و اگر از این خواب عمیق بیدار شوید، به جای داشتن احساس تازگی و آگاهی بیشتر، احساس خستگی و سستی بیشتر خواهید کرد.


نظر دهید

پاسخ دهید

Logo
Enable registration in settings - general
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0