۲۴ کاری که قبل از رسیدن سال جدید باید انجام دهید

چیزی به آغاز سال جدید نمانده و بیشتر افراد تلاش می‌کنند در روزهای پایانی سال، کارهای نکرده را به اتمام برسانند و خودشان را برای شروعی تازه آماده کنند. روزهای آخر سال روزهایی پرهیجان و جذاب و البته پر از دغدغه هستند. قبل از اینکه سال جدید شروع شود، بد نیست چند کار را انجام دهید، بعضی چیزها را دور بریزید و برای شروع سالی جدید آماده شوید. در ادامه این مطلب، از ۲۴ کاری صحبت خواهیم کرد که قبل از فرارسیدن سال نو باید انجامشان دهید.

همه دوست داریم سال جدید را با خیال راحت، با دغدغه کمتر و با نظم و انگیزه بیشتر شروع کنیم. بخشی از آداب‌ورسوم قدیمی ما هم بر همین مبنا شکل گرفته است؛ مثلا خانه‌تکانی در روزهای آخر سال، برای اینکه سال جدید را در خانه‌ای تمیز و مرتب شروع کنیم و آلودگی‌ها و به‌هم‌ریختگی‌های سال گذشته را تمیز و مرتب کنیم.

۱. خانه‌تکانی

خانه تکانی در روزهای آخر سال

خانه‌تکانی یکی از سنت‌های قدیمی ماست. روزهای آخر سال، خانواده‌ها در کنار هم زیروبم خانه را تمیز می‌کنند: از پاک‌کردن شیشه‌ها و تمیزکردن دروپنجره گرفته تا مرتب‌کردن کمد لباس و کابینت و جاهایی که در طول سال کمتر برای تمیزکردن آنها وقت می‌گذاریم. تمیزکردن محیط زندگی باعث می‌شود تمرکز بیشتری داشته باشید و زندگی منظم‌تری را تجربه کنید.

۲. تمرکز روی تمام‌کردن پروژه‌های نیمه‌کاره

حتما در طول زندگی در سال گذشته پروژه‌هایی را شروع کرده‌اید که اتفاقا روزهای اول برای آن بسیار هیجان‌زده بودید، اما بعد از چند روز، هیجان شما فروکش کرده و کلا آن را کنار گذاشته‌اید. روزها و ماه‌های آخر سال فرصت خوبی برای تمام‌کردن کارهای نیمه‌کاره است.

بعضی از این کارهای نیمه‌تمام بار روانی و استرس مضاعفی برای ما ایجاد می‌کنند. وقتی آنها را تمام می‌کنید، با خیال‌ راحت‌تر و سبک‌بال‌تر وارد سال جدید می‌شوید.

۳. کنارگذاشتن و بخشیدن وسایل اضافه

همه ما کلی وسایل اضافه داریم که بسیاری از آنها را در عین حال که سالم و قابل‌استفاده‌اند دیگر استفاده نمی‌کنیم. گشتی در خانه بزنید و از داخل کمد، کشوها، انباری و… هر وسیله‌ای را که به آن نیاز ندارید و سالم است ببخشید. برای این کار می‌توانید از خیریه‌هایی که در همین زمینه فعالیت می‌کنند کمک بگیرید. حتی می‌توانید آنها را در اینترنت و اپلیکیشن‌های مربوطه برای فروش بگذارید.

با این کار، هم خانه شما خلوت می‌شود و هم فرد دیگری که به این وسایل نیاز دارد از آنها استفاده می‌کند.

۴. پختن غذا با مواد موجود در آشپزخانه

فهرستی از مواد غذایی‌ای که در یخچال و فریزر دارید تهیه کنید: بسته‌های سبزی که انتهای کشوی فریزر مانده، بسته‌های گوشت که زیر خروارها بسته دیگر گم شده و… . سری هم به کابینت‌ها بزنید و حبوبات و مواد غذایی قدیمی‌تر را نیز پیدا کنید.

بعد از تهیه‌کردن فهرستی از مواد غذایی موجود در آشپزخانه، یک برنامه غذایی بچینید که در آن از همین مواد استفاده شود. با این کار، از مواد غذایی مانده در آشپزخانه استفاده می‌کنید و در روزهای آخر سال برای خریدکردن وقت نمی‌گذارید. با این کار، هم در هزینه‌های آخر سال صرفه‌جویی می‌کنید و هم از موادی که مدت‌های طولانی در آشپزخانه مانده استفاده می‌کنید.


حتما بخوانید: ۲۰ اشتباه رایج در آشپزی که غذای شما را خراب می‌کند


۵. تماس با دوستان قدیمی

تماس با دوستان قدیمی

اگر دوست و آشنایی دارید که در سال گذشته یا حتی چند سال گذشته فرصت نکرده‌اید با او تماس بگیرید، این روزها وقت خوبی است تا با او تماس بگیرید، ایمیل بزنید و به نحوی ارتباطتان را تازه کنید. بیشترمان آدم‌های بی‌فکر و بی‌عاطفه‌ای نیستیم؛ ولی گاهی دغدغه‌های زندگی باعث می‌شود فراموش کنیم از عزیزانمان سراغی بگیریم.

۶. پاک‌کردن ایمیل‌ها و فایل‌های اضافه

درست مثل خانه‌تکانی، گاهی رایانه و گوشی هم به یک بررسی کلی نیاز دارند. فایل‌هایی را که استفاده نمی‌کنید پاک کنید. سری به ایمیل خود بزنید و ایمیل‌های اضافه را نیز پاک کنید. این کار تمرکزتان را افزایش می‌دهد.

۷. مراجعه به پزشک

بد نیست روزهای آخر سال سری به پزشک بزنید و آزمایش بدهید. با چکاپ سالانه، مشکلات جسمی را زودتر از آنکه باعث آسیب‌رسیدن به وضعیت سلامتی‌تان شود کشف و مداوا خواهید کرد.

۸. مراجعه به دندان‌پزشک

هر چند وقت یک بار باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایی سالم داشته باشید. هرقدر زودتر به داد دندان‌هایتان برسید هم هزینه کمتری می‌پردازید و هم دندان‌های سالمتان را از خراب‌شدن نجات می‌دهید.


حتما بخوانید: برای سفید کردن دندان چه کنیم؛ ۷ ترفندی که کمک می‌کند دندان‌ها بدرخشند


۹. درنظرگرفتن اهداف کوتاه‌مدت

اهداف سال جدید

معمولا آخر سال برای سال جدید برنامه‌ریزی می‌کنیم و اهدافی را تعیین می‌کنیم تا در سال جدید برای رسیدن به آنها تلاش کنیم. برنامه‌ریزی و تعیین هدف کار خوبی است؛ اما معمولا در هدف‌گذاری اشتباه بزرگی می‌کنیم: اهدافی بلندپروازانه و دست‌نیافتنی در نظر می‌گیریم!

امسال سعی کنید برای سال جدید اهداف کوتاه‌مدت و واقع‌بینانه در نظر بگیرید؛ مثلا با توجه به سبک زندگی و وضعیت فیزیکی‌تان، مشخص کنید چقدر وزن کم کنید. مطمئن باشید در رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و واقعی، موفقیت بیشتری خواهید داشت. هر چند اهداف بزرگ روی کاغذ جذاب‌تر به نظر می‌رسند، معمولا رسیدن به آنها محقق نمی‌شود.


حتما بخوانید: چطور اهدافی تعیین کنیم که واقعا دست‌یافتنی هستند؟


۱۰. برگزاری مهمانی آخر سال

یکی از کارهایی که قبل از رسیدن سال جدید می‌توانید انجام دهید این است که مهمانی بگیرید و از دورهم‌بودن لذت ببرید. حتی می‌توانید در انجام کارهای منزل و خانه‌تکانی، به هم کمک کنید. کارها وقتی با همکاری انجام شود، زودتر و بهتر انجام می‌شوند.

در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه بهتر است دورهمی‌های مجازی را امتحان کنید و یا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دیدن دوستان و عزیزان‌تان بروید.

۱۱. به‌روز‌رسانی‌کردن رزومه

هرگز نمی‌دانید که چه اتفاقی در انتظار شماست. شاید فکر بدی نباشد که در روزهای آخر سال، رزومه خود را بررسی کنید و آن را با تجربیات جدیدی که کسب کرده‌اید تکمیل کنید. این فرصت به شما امکان می‌دهد که سال گذشته را بررسی کنید و موفقیت‌های خود را کشف کنید.

۱۲. رسیدگی به خودرو

بسیاری از افراد در تعطیلات سال نو با خودروی شخصی به دل جاده می‌زنند و سفر می‌روند. حتی این روزها که با وجود شرایط قرنطینه و منع تردد،‌امکان سفرهای بین شهری با خودروی شخصی وجود ندارد هم روزهای آخر سال فرصت خوبی است تا خودروتان را بررسی کنید، آن را تمیز کنید، صندوقش را مرتب کنید، روغن آن را عوض کنید و کارهایی از این دست انجام دهید. با این رسیدگی، هم دستی به سروگوش خودرو کشیده‌اید و هم اگر خواستید به گردش یا سفر بروید، خودروتان آماده است.


حتما بخوانید: پیشگیری از کرونا در سفر؛ در صورت الزام به سفر حتما به این توصیه‌ها توجه کنید


۱۳. شروع برنامه جدید ورزشی

برنامه ورزشی برای سال جدید

بسیاری از افراد با خودشان قرار می‌گذارند از اول سال جدید یا بعد از تمام‌شدن تعطیلات، ورزش را شروع کنند. چرا از همین الآن شروع نکنید؟ منتظر شنبه، اول سال، بعد از تعطیلات، تاریخ رند و… نباشید. از همین الآن شروع کنید و برنامه ورزشی برای خودتان بچینید.

اگر اهل ورزش هستید، برنامه‌ای جدید در نظر بگیرید؛ مثلا نوع تمرین‌ها را عوض کنید یا حتی باشگاه و مربی را تغییر دهید و تنوعی در برنامه زندگی‌تان ایجاد کنید.

۱۴. نوشتن برنامه ماهانه تهیه غذا

نوشتن برنامه برای درست‌کردن غذاهای خوشمزه کمک می‌کند آگاهانه خرید کنید و از سردرگمی نجات یابید. برای اولین ماه سال یک برنامه بنویسید و مشخص کنید که قرار است چه غذاهایی بپزید و چه موادی نیاز دارید. این کار را در طول سال جدید نیز ادامه دهید.

۱۵. تعمیرات و تغییرات خانه

یکی از کارهایی که معمولا در خانه‌هایمان انجام می‌دهیم ایجاد تغییرات کوچک برای بهبود ظاهر خانه است. گاهی این تغییرات ضروری می‌شود و بخشی از خانه به تعمیر اساسی نیاز پیدا می‌کند. اگر قصد دارید بخشی از خانه را تعمیر کنید یا تغییری در آن ایجاد کنید یا حتی اگر این پروژه‌ها را شروع کرده‌اید، روزهای آخر سال بهترین زمان است برای اینکه پروژه‌ها را تمام کنید و با خانه‌ای مرتب و جدید، از سال جدید استقبال کنید. کارهای نیمه‌کاره امسال را به سال آینده موکول نکنید.

۱۶. بررسی قراردادها و اشتراک‌ها

قراردادهایی را که برای خدمات مختلف دارید (مثلا خدمات اینترنت) بررسی کنید. اگر لازم است، آن را تغییر دهید و طرح جدیدی بگیرید یا طرح قبلی را تمدید کنید. اگر مشترک روزنامه و مجله‌ای هستید ولی آن را نمی‌خوانید، اشتراک خود را لغو کنید. این کارها نه‌تنها به زندگی‌تان نظم می‌دهد، بلکه در هزینه‌های شما هم صرفه‌جویی می‌کند.


حتما بخوانید: کتاب الفبای قراردادهای تجاری؛ هرآنچه که باید درباره عقد قرارداد بدانید


۱۷. یک روز آفلاین

برای یک روز کامل آفلاین باشید و گوشی را کنار بگذارید. این روز را به تفریحات در فضای باز، دیدن دوستان و آشنایان، خرید و گردش بگذرانید. البته غیر از روزهای آخر سال، در طول سال هم بد نیست گاهی از اینترنت و فضای آنلاین فاصله بگیرید و جنبه‌های دیگر زندگی را که این روزها کم‌رنگ شده تجربه کنید.


حتما بخوانید: ۶ تاثیری که شبکه های اجتماعی روی سلامت روان ما می‌گذارند



  • چیزهایی که قبل از سال جدید باید کنار بگذارید
    تا اینجای مقاله درباره موضوعات مثبت حرف زدیم؛ اما سال جدید فرصتی برای شروع دوباره برای همه است. اگر در زندگی فعلی چیزی اذیت‌تان می‌کند، شاید فکر بدی نباشد که برای سال جدید آنها را دور بریزید. درست مثل وسایل اضافه و آلودگی‌های خانه، هر چیزی را که ناراحت‌تان می‌کند کنار بگذارید، از کینه‌ای قدیمی و چندساله گرفته تا رابطه‌ای مسموم. در ادامه، به چند مورد اشاره می‌کنیم که کنارگذاشتن آنها زندگی بی‌دغدغه‌تر و شادتری برایتان به ارمغان می‌آورد.

۱۸. قطع روابط یک‌طرفه

تمام کردن روابط یک طرفه

اگر روابطی دارید که بیشتر از اینکه باعث رشد و شادی شما شوند در حال تخریب روحیه و زندگی‌تان هستند، مثلا روابط یک‌طرفه، آنها را کنار بگذارید. رابطه‌ای که در آن همیشه شما برای ازخودگذشتگی پیش‌قدم می‌شوید ولی وقتی به کمک نیاز دارید کسی به کمک شما نمی‌آید، نمی‌تواند رابطه سازنده‌ای باشد. از شر روابط ناسالم خلاص شوید تا با فراغ بال به‌سراغ سال جدید و روابط سالم و جدید بروید.


حتما بخوانید: آیا من در یک رابطه اشتباه هستم؟‌ ۱۳ نشانه مهم و کارهایی که باید انجام دهید


۱۹. خداحافظی با لباس‌هایی که نمی‌پوشید

همه ما لباس‌هایی داریم که به‌دلایل مختلف اصلا آنها را نمی‌پوشیم؛ مثلا لباس‌هایی که هدیه گرفته‌ایم و خوشمان نیامده، لباس‌هایی که اندازه ما نیست و… . این لباس‌ها را می‌توانید به دوستان و نزدیکانتان که هم‌سایز شما هستند بدهید. اگر نو و سالم‌اند، به خیریه‌ها بدهید تا فرد دیگری از آنها استفاده کند. با این کار، هم کمدتان خلوت می‌شود و هم کار خیر کرده‌اید.

۲۰. رسیدگی به وسایل روز مبادا

خیلی از افراد به‌امید اینکه وسایلی را در روز مبادا استفاده کنند سال‌ها آنها را نگه می‌دارند. معمولا آن روز مبادا هرگز فرانمی‌رسد. اگر شما هم چنین عادتی دارید، سعی کنید روزهای آخر سال سری به کمد، انباری و کشوها بزنید و هر چیز اضافه و بی‌استفاده‌ای را که نگه داشته‌اید دور بریزید یا بازیافت کنید.

۲۱. بازبینی فهرست کارهایی که باید انجام بدهید

بعضی افراد عادت دارند فهرستی از کارهایی را که باید انجام دهند تهیه کنند؛ اما تعداد کمی موفق می‌شوند که آنها را به انجام برسانند. اگر شما هم از این فهرست‌ها دارید، آنها را بررسی کنید. هر کاری را که نوشته‌اید اگر می‌توانید، به انجام برسانید و اگر نمی‌توانید، فهرست را کنار بگذارید.

بهتر است دفعات بعد که خواستیم فهرستی بنویسیم، واقع‌بین‌تر باشیم و به‌اندازه توانمان برنامه بریزیم.

۲۲. بخشیدن کتاب‌هایی که نمی‌خوانید

محصولات فرهنگی از جمله چیزهایی‌اند که زیاد می‌خریم و گاهی بیشتر از یکی‌دو بار ازشان استفاده نمی‌کنیم. این محصولات ممکن است برای دوستان و آشنایانتان جذاب باشند. کتاب‌های اضافه‌ای را که خوانده‌اید یا به دوستانتان یا به کتابخانه اهدا کنید.

۲۳. دورریختن داروهای قدیمی

یکی از چیزهایی که بهتر است از شر آنها خلاص شوید داروهای قدیمی است که تاریخشان گذشته یا دیگر به آن نیاز ندارید.

یادتان باشید داروهایتان را به کسی ندهید و برای فردی دیگر تجویزشان نکنید.

۲۴. آنفالوکردن پیج‌ها و کانال‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی

حساب‌های منفی شبکه‌های اجتماعی

اگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف عضوید و بعضی از پیج‌ها و کانال‌های آنها به شما احساس خوبی نمی‌دهند، آنها را آنفالو کنید. شبکه‌های اجتماعی باید وسیله‌ای برای برقراری ارتباط سالم، تفریح و سرگرمی و نیز یادگیری باشند. اگر باعث آزار شما می‌شوند، بهتر است دیگر پیج‌ها و کانال‌های منفی را دنبال نکنید.

در نهایت

روزهای آخر سال بهترین فرصت برای ایجاد آمادگی‌اند، آمادگی برای سال جدید، با انرژی و انگیزه بیشتر و ذهنی آرام‌تر. کارهایی که به آنها اشاره کردیم ایده‌هایی‌اند برای اینکه این آمادگی را در خودتان ایجاد کنید. شما معمولا روزهای آخر سال را به چه‌کاری اختصاص می‌دهید؟

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛

تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.


۸،۰۰۰ تومان

نظر دهید

پاسخ دهید

Logo
Enable registration in settings - general
مقایسه موارد
  • کل (0)
مقایسه
0